torsdag 10 april 2008

Gå lös med plånkan...hm..




Som det redan har framgått i min presentation, så älskar jag loppisar & second hand, framförallt second hand. Jag tycker att second hand känns aningen fräschare, även om man kan göra massor med fynd på både loppis & second hand. Hur som helst, några av fynden jag har gjort är de som visas på bild här ovan. För några månader sedan köpte jag & min man äntligen en antik kaffeservis, komplett med 12 assietter, 12 kaffekoppar med fat, 1 kaffekanna, 1 sockerskål & 1 gräddsnipa, allt detta för endast 750 kr. Vilket klipp, inga naggar eller defekter finns det heller. Åh, jag är så glad för den! Det var först tänkt att vi skulle köpa en antik kaffeservis från Rörstrand, av sorten Nyponros (kan visa bild nån gång), men det verkar som att ingen riktigt vill göra sig av med en sån ännu. Vi hade chansen en gång, samtidigt som vi övervägde att köpa den vi nu har, men vi tyckte att den vi har var ett bättre köp, plus att vi inte har sett denna förut nånstans. Jag vet att Nyponros går att få tag på, men inte alla delar. Servisen som vi nu har köpt, som för övrigt är från Karlskrona, är gräddvit med en brun rand (jättesnyggt) & guldkant. Vi köpte den på Floby Antikvariat, ett stenkast från Floby Centrum. Antikvariatet ligger i ett gammalt & vackert kapell!
Hittar vi Nyponros, köper vi nog den. Vi tänkte, att vi kan ha Nyponros till vardags & den vi nu har till lite finare tillfällen.
Okej, nog om detta.

Strykbrädan som syns på bilden överst köpte jag häromdan på Pingstkyrkans Second hand, då jag var & egentligen skulle köpa en gammal stol jag spanat på veckan innan, men såklart (händer alltid mig) hade någon annan (grattis till dig) hunnit före. Så istället för att gå tomhänt (vilken man ju kan göra), så köpte jag denna strykbräda i trä, för endast 40 kr. Det är ju svinbilligt jämfört med att köpa ny i trä, för ca 400 kr. Det var ju inte meningen eller alls planerat, men jag blev så ledsen över att stolen var borta.

Tyget som också syns på bilderna (köpt på Presentshopen i Kinnarp) hade jag först tänkt klä om vår andra strykbräda med, men nu när jag har köpt en i trä, tycker jag att tyget passar bättre på den. Får se, kanske räcker tyget till att klä om båda två, men frågan är om man ska ha två strykbrädor... Vad tycker du? Det kanske kan vara bra att ha.

De andra tre sakerna som finns på bild, är två (snören ingår ej) trådrullehållare (liten 45 kr & stor 55 kr) & en trådkorg som jag har köpt på Sofia's nätshop, Me and my home. Sofia har även en blogg med samma namn. Sofia bor i Örkelljunga, som ligger några mil norr om Helsingborg. I Örkelljunga har hon även en (till synes) jättemysig lagerbutik där hon säljer de grejer som finns på nätshopen. Tänkte att jag skulle svänga förbi där nån gång, då jag samtidigt hälsar på min mormor.

Angående det där med kommentarer, så har mina söta föräldrar kikat in & lämnat de varmaste & finaste kommentarerna. Tack, mina älskade! Åh, vad jag saknar er! Puss & Kram.

1 kommentar:

rebecka.thurfjell.nu sa...

Åh, vilken fin servis! Jag blir aaavis!